„Małe” auta tylko do miasta?

Ostatnio coraz częściej zastanawiam się nad koniecznością kupowania przez polskie rodziny samochodów kompaktowych oraz tak zwanej klasy średniej. Na wstępie muszę przyznać że bardziej znany jest mi podział na grupy znany z wypożyczalni samochodowych, gdzie autom wg wielkości przyporządkowane są kolejne litery alfabetu. Nie jestem pewien, ale różni się on chyba od standardowego podziału na segmenty znanego fanom motoryzacji miedzy innymi z czasopism motoryzacyjnych. Za auta małe uważam auta wielkości Skody Fabii lub Forda Fiesty i w wypożyczalniach jest to auto klasy B.

Jestem posiadaczem tego pierwszego prywatnie i wykorzystuję go jako samochód dla rodziny również na wakacyjne wyjazdy. I to właśnie sprawiło, że zacząłem się zastanawiać na tym, do czego mogą być potrzebne auta kompaktowe i klasy średniej. Klasa wyższa jeśli nie zależy nam na prestiżu i wzbudzaniu zainteresowania jest jeszcze bardziej nieuzasadnionym zakupem dla rodziny. Przyznaję że kiedy moje dzieci wymagały zabierania na wakacje pełnego wózka dziecięcego, a nie tylko spacerówki, to pojemność bagażnika okazywała się w takim samochodzie niewystarczająca. Wówczas z pomocą przyszedł boks dachowy. Wiem, że rozwiązania czołowych producentów są bardzo drogie, jednak na rynku jest wiele firm które oferują tańsze rozwiązania również z atestami. Zauważalna różnica jest tylko w obsłudze oraz materiałach użytych do produkcji. Boks taki znakomicie podnosi pakowność auta pod warunkiem, że jest to boks o pojemności przynajmniej 400l. Tej wielkości bagażniki dachowe można spokojnie zamontować w takim właśnie pojeździe i z pakowaniem problemów nie będzie. Ponieważ w naszej firmie pojawiają się tylko boksy czołowego producenta akcesoriów do przewozu ładunków, największe doświadczenie mam właśnie z tymi boksami. I niezależnie od auta nigdy średnie spalanie nie wzrosło mi bardziej niż o 0,2l /100km oczywiście przy jeździe z prędkością nie przekraczającą 120km/h. Pokusa jest duża, tym bardziej że w Polsce od niedawna możemy jechać nawet 140km/h jednak jest to zupełnie nieuzasadnione z punktu widzenia zarówno ekonomiki jak i czasu dojazdu, ale o tym innym razem.

Często zakres wyposażenia małych aut jest mniejszy niż tych kompaktowych o klasie średniej nie wspominając, ale obecnie auta małe mają coraz więcej do zaoferowania również i w tym zakresie. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo to wyposażenie jest często podobne ale różnicy masy, a co za tym idzie energii potencjalnej jaką niesie ze sobą pojazd, nie da się oszukać. Jednak stwierdzenie, że te auta są niebezpieczne jest raczej nie trafione. Coraz częściej mogą być wyposażone w więcej niż 6 poduszek powietrznych, zaawansowane systemy kontroli trakcji, oraz niemal pełną elektrykę. Dodajmy do tego specjalną konstrukcję i w zasadzie można powiedzieć, iż stopień poniesionych obrażeń podczas wypadku zależy w niewielkim tylko procencie od tego jakiej klasy autem jechaliśmy.

Jeśli chodzi o koszta eksploatacji to tu różnice są znaczące. Musimy porównywać auta różnych klas wyprodukowane mniej więcej w tym samym roku. Widzimy wówczas, że wymiana klocków i tarcz pomiędzy Fordem Fiestą a Focusem może się różnić nawet o 300zł. A w serwisach autoryzowanych można spotkać się jeszcze z różnicą w cenie robocizny, ale na szczęście nie jest to norma. Na innych elementach różnica jest jeszcze większa i często nie jest ona uzasadniona innym procesem produkcyjnym. W skali roku w zależności od marki można powiedzieć, że różnica w kosztach utrzymania może się zaczynać od kilkuset złoty i to tylko przy naprawdę niewielkich przebiegach.

Od jakiegoś czasu muszę regularnie jeździć do moich rodziców raz na dwa tygodnie. Dystans do pokonania to ok 140km i prawie zawsze jadę całą rodziną. Nigdy jeszcze nasza Skoda nie okazała się za mała ani zbyt niewygodna na takie wyjazdy, a dodam że jeździmy bez boksa. Jedyna dalsza trasa do pokonania pojawia się w wakacje, ale wówczas boks załatwia temat pakowania. Na trasie powyżej 400 km fotele dają się we znaki osoba jadącym z przodu, z tyłu dzieci i tak jadą w fotelikach więc ma to mniejsze znaczenie. Ale są małe auta w których problem niewygodnych foteli się nie pojawia, są to jednak pojazdy droższe lub wyposażone w specjalne fotele dostępne za dopłatą.

A więc przez cały rok z wyjątkiem tego jednego wyjazdu mniejszy samochód mi zupełności wystarcza. Pomimo tego pokusa posiadania auta wyższego segmentu jest duża. Jest ciszej, wygodniej, mamy więcej nowinek technicznych na pokładzie oraz więcej miejsca z którego i tak korzystamy tylko ten jeden raz w roku. Dla mnie ten dylemat jest nie rozwiązany i liczę na Waszą pomoc i doradztwo w kwestii odpowiedniego auta rodzinnego. A temat będzie pewnie jeszcze kontynuowany.

2 myśli w temacie “„Małe” auta tylko do miasta?”

  1. Boks raz na rok na urlop w większości przypadków wystarcza. Wiele jest jednak osób, jeżdżących z pełnym bagażem kilka razy w roku lub nawet miesiącu – wtedy rozwiązanie aut kompaktowych/rodzinnych jest jak najbardziej uzasadnione 🙂 W grę wchodzą jeszcze pasjonaci sportów zimowych, którzy po wypełnieniu bagażnika dachowego sprzętem narciarskim mają do dyspozycji na całą rodzinę tylko bagażnik – a jak wiadomo zimą to i więcej rzeczy się nazbiera 🙂

    1. Właśnie ostatnio zacząłem pytać wszystkich znajomych o to jak często potrzebują wykorzystać możliwości transportowe swoich aut. Najczęstsze odpowiedzi to raz lub dwa razy w roku przy rocznych przebiegach na poziomie od 5 tys km wzwyż, a więc raczej mało jak na typową polską rodzinę. Oczywiście nie wszyscy oni mają auta miejskie, tylko właśnie kompakty lub nawet auta klasy średniej (Mondeo, Superb, Passat itp). Jeśli jednak chodzi o amatorów sportów to nawet posiadając auto klasy średniej, wyjazd z rowerami lub nartami wymaga montażu jakiejś formy bagażnika, oczywiście gdy jedziemy cała rodzinną, bo przy dwóch osobach zazwyczaj jest szansa to upchnąć w środku. Ale z drugiej strony wówczas jest szansa upchnąć to i w miejskim aucie. Dylemat jest dla mnie dalej nie rozwiązany, ale bardzo serdecznie dziękuje za zainteresowanie moimi doświadczeniami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *